A Silence elektromos robogókról
Az elektromobilitás egyre jobban felkavarja a járműgyártás berkeit. A belsőégésű motorok kiváltásával sokkal több szereplő képes beszállni a jármű-fejlesztésbe, ami érdekes, innovatív végtermékeket szül, és ez a vásárlóknak kifejezetten jó! Sok cég, sok gyártmány bukkan fel folyamatosan, de ezek közül csak kevesen maradnak fenn, mert más dolog kifejleszteni valamit, és megint más dolog azt nyereségesen gyártani és forgalmazni. A Silence Urban Ecomobility-nek szerencsére nagyon jól sikerült mindhárom része.
tartalom
Történet
A céget Carlos Sotelo alapította 2011-ben, határozott elképzeléssel az elektromos motorkerékpárok fejlesztéséről és azok jövőbeni szerepéről. Sotelo gyakorló motoros, sokat versenyzett is, megjárta a Dakar Rally-t, tehát olyan emberről beszélünk, aki a felhasználói oldalról is kapcsolatban van a motorozással, és tisztában van a felhasználók igényeivel.
Silence járművek típusai
A Silence a magánfelhasználásra szánt S01 -el kezdte a fejlesztést, a piaci viszonyok alakulása miatt mégis az S02 típus hozta meg hamarabb a rég várt sikert. 2013 -ban az S02 már gyártásban volt és elindultak az eladások. 2014 -ben olyan újabb befektetők belépésével, mint pl. a Repsol, újabb lendületet kapott a cég, és 2015 -ben beléptek a flottapiacra. 2016-ban a Silence robogói már 57% piaci részesedést értek el L3e (nagymotor) kategóriában a spanyol piacon, de jól szerepeltek a környező mediterrán országokban is. 2020-ban kinőtték a Molin de Rei-ben található gyárukat, ahol évi 10 000 robogó és 12 000 akkumulátor gyártására voltak képesek. Azóta felépült az új gyár, és kemény munkával próbálják kielégíteni a motorjaik iránti egyre növekvő igényeket.
Jelenleg 4 típusuk létezik, ebból kettőt gyártanak folyamatosan. Az S01 és az S01+ a magánfelhasználóknak szánt, az S02 professzionális felhasználásra készült robogó, és a már inkább autónak (nanoauto) számító S04, négy kerékkel. Ezek a típusok egyébként nemcsak Silence márkanéven léteznek, de kicsit más formájú műanyagokkal, SEAT logóval is találkozhatunk ugyanezekkel a gépekkel.
A Silence járművekről általában
A motorok minősége kiváló, nincs bennük semmi, a mai elektromos robogók közül sokra jellemző kiforratlanság (kezelőszervek, egyes részletek kidolgozottsága, stb.), sőt kifejezetten érződik rajtuk, hogy prémium kategóriás eszközökről van szó. Több közös dolog is van a modellpaletta tagjaiban. Ugyanazt a hajtásláncot használják mindegyik modellben (kivéve az S04-et, ahol nem teljes az egyezés), a Silence saját gyártmánya az akkumulátor és a motor is. Egészen különleges és egyedi megoldásokat fejlesztett ki a gyártó, kiemelkedve a mezőnyből.
A Silence akkumulátora
Az akkumulátor 5,6 kWh kapacitású, ami bőven megengedi a 100 km feletti hatótávot. Egyedi benne, hogy az akkumulátort kihúzva a motorból, arról kerekek ereszkednek le, így az egyébként meglehetősen nehéz (30+kg) pakkot könnyen lehet mozgatni. A nagy kapacitása mellett azért is ilyen nehéz az akkumulátorpakk, mert integrálva van benne a töltő és az akkumulátor fűtése is. Igen, van benne egy fűtőegység! A lítium akkumulátorokat hidegben nem lehet jól tölteni, nulla fok alatt pedig egyáltalán nem. Igaz, hogy nem sokan szeretnek ilyen hidegben motorozni, de a professzionális felhasználók azért szoktak.
A Silence akkumulátorát a konnektorba dugva (csak egy kábelre van szükség, mert a töltő az akkupakkba integrált), az automatika felfűti az akkumulátorokat a töltéshez ideális hőmérsékletre, amit elérve megkezdi a töltést. Emiatt és a jó minőségű cellák miatt nem véletlen, hogy a tavaly elvégzett vizsgálatok szerint 40 000 km használat után bevizsgált Silence akkumulátorok átlagosan még 97%-os kapacitással rendelkeztek, pedig a vizsgált motorokat futárok és cégek használták.
A hajtómotor
A hajtómotor is közös a különböző típusokban. Folyamatos 7, csúcsban 9 kW teljesítményre képes. Ez nagyon dinamikus haladást képes biztosítani, a végsebesség 100 km/h-ban van korlátozva az S01-en, 90km/h-nál van az S02 esetében. Ez a teljesítmény már nem csak városi közlekedésre alkalmas, hanem kiválóan használható vidéken országúton és elővárosi ingázásra is.
Kijelző
Ugyanaz a műszeregység található meg az összes típuson, ami rengeteg információt képes nyújtani. A motorokon megszokott dolgok mellett itt megjeleníthető a motor, az inverter és az akkumulátor hőmérséklete is, valamint a fogyasztás, vagy visszatáplálás mértéke.
Vezetési módok
Három vezetési módot tudnak a motorok, az Eco, a City és a Sport módot. Ezek változtatása a gyorsulás dinamikáját nem befolyásolják jelentősen, viszont a végsebességek 65, 87 és 100 km-nél vannak lekorlátozva és a visszatáplálásos fékezés karakterisztikája is más.
City módban hagyja az automatika leginkább gurulni a robogót, a kijelzőn is látszik, hogy egy viszonylag enyhe motorféket biztosítva két egységgel tölt vissza a motor, ha meghúzzuk a féket, akkor ez három egységre változik.
Az Eco módban enyhén kezdi a motorféket, de az aztán folyamatosan erősödik, a kijelzőn is láthatóan növelve a visszatáplálás mértékét.
A Sport módban a visszatáplálás úgy működik, mint az autókban az e-pedál. Erős motorfék és visszatáplálás van a gázmarkolat állásától függően. Így gyakorlatilag fék nélkül lehet motorozni, bár először szokni kell a gázkar precíz használatát.
Mi az amiben különböznek egymástól a Silence típusok?
Az azonos hajtáslánc ellenére itt teljesen különböző motorkerékpárokról van szó. Míg az S01 magánfelhasználók számára készült, két személy kényelmes szállítására, óriási pakolóhellyel az ülés alatt, laposabb villaszöggel, így a motor jobban szeret egyenesen menni nagy sebességnél, és biztonságosabb érzés is. Az S02 viszont inkább egy munkagép. 10 kg-al könnyebb, mint az S01, 10 cm-rel alacsonyabb az ülésmagassága, nagyobb a lábtere a le-fel szállást megkönnyítve. Rendszerint egy üléses, egy nagy platóval hátul, amire akár 200 literes gyári doboz is felrakható, ráadásul úgy, hogy a súlypont nem kerül hátra megpakolva sem, így nem könnyíti ki veszélyesen a motor elejét. Az S02 villaszöge meredekebb, ami azt eredményezi, hogy a motor virgoncabban fordul, sokkal jobb manőverezni vele kis helyeken, autók között.
A Silence applikációja
Mindenképpen érdemes még a Silence App-ot is megemlíteni. Az S01 robogókban alapfelszereltség a GPS és a 3 évre előre kifizetett mobilkommunikáció. Az applikációval útvonal tervezhető, távolról ellenőrizhető a motor helyzete, töltöttsége. A motor értesíti a gazdáját, ha bárki piszkálni próbálja, a töltöttség függvényében útvonal tervezhető vele, távolról kinyitható az ülés, még megtehető hatótávot számít, használati jogot adhatunk valaki másnak, stb. Az applikáció az S01-ekhez alapból használható, a többi modellhez akkor, ha az ehhez szükséges hardvereket is megrendeljük hozzájuk.
Miért vegyünk Silence elektromos robogót?
A Silence robogókkal már több ezer kilométer saját tapasztalatot szereztünk és bizton állíthatjuk, hogy a túrázás kivételével mindenben képes kiváltani egy benzines robogót, sokkal nagyobb kényelmet kínálva, sokkal kisebb (1/8-ad-1/10-ed!!!) üzemeltetési költség mellett, mindezt úgy, hogy közben sokkal többet beszélgethetünk a piros lámpáknál és a parkolókban a többi, nagy érdeklődést tanúsító közlekedővel.