Ez az ideális jármű az ételkiszállításhoz – egy futár véleménye az elektromos robogóról
Martin lassan két éve dolgozik Netpincér futárként Szolnokon. A tavaly kiírt elektromos robogó pályázat keretében 55%-os állami támogatással jutott hozzá az ElektroBiker egyik slágermotorjához, az LVNENG LX05-D modellhez, amit kifejezetten futárok fejlesztettek. Bár motorozás szempontjából nem ez az időszak a legideálisabb, Martin az elmúlt fél évben mégis több mint 9 200 km-t tedd bele új kétkerekűjébe. Tapasztalatairól kérdeztük.
Az elektromos robogót megelőzően milyen járművel dolgoztál?
Az esetek döntő többségében benzines robogóval, de voltak olyan napok, amikor autóval kényszerültem egy-egy műszakot végigcsinálni, mert a robogóm meghibásodott és szervizben pihent.
Azt tudni kell, hogy a futárok nem véletlenül választják a kétkerekű járműveket a munkához. Mivel a kiszállított mennyiség alapján kapjuk a fizetést, ezért minél gyorsabb vagy, annál többet tudsz keresni. Ha dugóban ülve vagy parkolóhelyekre vadászva töltöm az időmet, akkor nemcsak a megrendelt étel fog késni és kihűlni, de így kevesebb megrendelést tudok teljesíteni, kevesebb bevételre teszek szert. Ezen felül az autónak sokkal magasabb a fogyasztása és nagyobbak a fenntartási költségei.
ELEKTROMOS ROBOGÓINK FUTÁROKNAK
Gyakran előfordult, hogy meghibásodott a benzines robogód? Mennyibe került ilyenkor a javítása?
Szervizbe általánosságban 2-3 havonta vittem a régi benzines motoromat. Az ilyen szervizeknek nem volt túl nagy anyagi vonzata, általában megúsztam pár tízezer forintból. Ami inkább bosszantott, hogy ilyenkor hosszabb ideig nem tudtam dolgozni, vagy autóval kellett futárkodni. Ha az autóra esett a választás, akkor nem minden esetben érte meg bevállalni egy műszakot a forgalom és a magas költségek miatt.
Miért választottad az LVNENG LX05-D modellt?
Mielőtt kiírták a pályázatot, a Netpincér küldött a futárjainak egy tájékoztatást erről a lehetőségről. Bence barátommal, aki szintén Szolnokon futárkodik és szintén egy LX05-D modellel, átbeszéltük a lehetőséget, és arra jutottunk, hogy egy elektromos robogóval minimalizálhatnánk a futárkodással járó költségeket, így több maradna a zsebünkben.
Kiszámoltátok, hogy havonta mennyit spóróltok, ha elektromos robogót használtok?
Igen, havi szinten korábban 80-100 ezer forintot tankoltunk el, amihez még jött a szervízköltség és a meghibásodásból fakadó bizonytalanság. Az elektromos robogó legnagyobb előnye, hogy olcsó a fenntartása és megbízhatóan működik.
Ha jól számolom, akkor már meg is térült a befektetésed.
Igen, így az állami támogatással és a további 5 %-os Netpincéres kedvezménnyel együtt egyértelműen nagyszerű befektetés volt a robogó, és még csak most jön a nyár, amikor még többet fogom tudni használni az LX05-öt.
Milyen tapasztalataid vannak a motorral? Voltak már meghibásodások?
Hú, igen, február elején, amikor nagy mínuszok voltak, az egyik műszakom előtt nem tudtam felnyitni az ülést, mert befagyott a nyitózár, és így nem tudtam beletenni az aksikat. Ekkor hívtalak is titeket. Nagyon megijedtem, de a tippetek bevált, és a fűtött garázsban kb. fél óra alatt annyira felmelegedett, hogy ki tudtam nyitni. Ezt követően befújtam WD-40-el és azóta semmi probléma. Így belegondolva ez a „meghibásodás” kicsit viccesen hangzik a benzines motorok meghibásodásaihoz képest.
Amit még észrevettem, hogy a fokozatkapcsoló 1-es és 2-es állása között van egy holtjáték, de ez nem túl zavaró, főleg úgy, hogy csak a 3-as fokozatot használom.
Van értelme a három fokozatnak?
Közúton nem látom értelmét. Szerencsére a gázkar karakterisztikája jól működik, nem rángat és egyenletesen húz a motor.
TOVÁBB A TÖBBI ELEKTROMOS ROBOGÓHOZ
Mennyire zavaró a 45 km/h-s végsebesség?
Bevallom, az elején kicsit féltem tőle, de ha az ember megszokja, akkor a városban egyáltalán nem zavaró. A magasabb végsebesség hiányát egyedül akkor szoktam érezni, amikor a kertváros és a belváros közti távon közlekedek. A végsebességet kompenzálja az erőforrás nagy nyomatéka, ennek a városi közlekedésben nagyobb hasznát látom. A 3 kW-os motor megfelelő, egyenletes erőt biztosít bármilyen útszakaszon.
Milyen tapasztalataid vannak az akkumulátorral?
A motorhoz két darab SAMSUNG akkumulátort vásároltunk, ezek összkapacitása 60V52Ah (3120 Wh). A futárok szempontjából egy átlagos munkanap két részből tevődik össze: van az ebédidő és van a vacsoraidő. Mindkét műszak kb. 3 órából áll, a köztes időben töltöm a motorokat.
A kertvárosból indulva egy műszak alatt 110-130 kilométert szoktam megtenni. Amikor visszaérek, az aksik töltöttségi szintmérője 30% körüli értéket szokott mutatni. Volt már, hogy szinte nulláig merítettem, mert kicsit elszámoltam magam, de az akkumulátortöltő ebben az esetben is maximum 4 óra alatt feltölt 100%-ra. Ha nem a szélsőséges eseteket nézzük, akkor elmondható, hogy a két műszak közti idő elegendő, hogy a motor akkumulátorait feltöltsem. Így amikor ebédidő után hazaérek, felteszem töltőre, és az esti műszaknak ismét két, teljesen feltöltött akkumulátorral tudok nekiállni. Igaz, ez több időbe telik, mint a benzinkúton megszokott hagyományos tankolás, de amíg a benzinkúton kb 3.000 forintba kerül egy teli tank, addig az elektromos robogó esetében ez körülbelül 130 Ft.
Az időjárás és az útviszonyok mennyire befolyásolják a hatótávot?
Nem vettem észre, hogy a külső körülmények, az időjárás vagy az útviszonyok különösebb hatással lennének a hatótávra, nincs az a szélsőséges ingadozás, maximum 10 kilométerrel csökkent a hatótáv a nagy hidegben.
Az LX05-D egy kifejezetten futároknak tervezett robogó. Ez mit jelent pontosan?
A fő különbség a hagyományos robogókhoz képest az, hogy a Delivery/Cargo kivitelen egyszemélyes ülés található. Így a nagyobb méretű platnira, ami közvetlenül az ülés mögött van, kényelmesen rögzíthető a NETPINCÉRES szállítódoboz, ezért azt nem a hátamon kell cipelni egész nap. A kényelem mellett praktikus is, mivel a jármű súlypontja nem kerül túlságosan hátra, így biztonságosabb vele közlekedni.
Mit emelnél ki még a motorral kapcsolatban?
Az elején oda kellett figyelni, hogy a középsztender alacsonyan van, és így kanyarodásnál vagy patkára felhajtásnál könnyen leérhet, de ez idővel megszokható. A 12” kerékméret ideális városban. Érdemes résen lenni, mert a motor eredetileg lágy keverésű nyári gumival van szerelve, ami a hidegebb időben még száraz utakon is csúszósabbá válik.
Azt is kiemelném, hogy a motoromon van egy nagyméretű plexi, ami nagyon praktikus, hisz a szél és az eső 80-90%-át felfogja. A plexi egyedül akkor okoz hátrányt, ha éjszaka esőben közlekedek, mert a szemből jövő autók fénye megtörik a vízcseppen, de ezen kívül nagyon hasznos kiegészítő.
Összeségében milyen benyomást keltett benned az elektromos robogó?
Eleinte voltak kétségeim a motorral kapcsolatban, hogy mennyire lesz körülményes az akkumulátorok töltése, mennyire lesz zavaró a végsebesség, lesznek e meghibásodások, de azt kell hogy mondjam, kellemesen csalódtam. Vannak persze dolgok, amiket meg kell szokni, és máshogy kell csinálni, mint egy benzines motornál, de az előnyök mellett ezek eltörpülnek.
Egyáltalán nem bántam meg, hogy az LX05-D modellt választottam. Csak ajánlani tudom mindenkinek!
Ha a cikk után kedvet kaptál az elektromos robogózáshoz, gyere el hozzánk, és próbáld ki modelljeinket!
Kínálatunkat itt tekintheted meg >>