Elektromos motorok hajtása és akkumlátora – miért ne higgy a számoknak!
Egy elektromos motor legfőbb két ismérve az akkumulátor és a motor, mármint a motor hajtása. A technika fintora, hogy amíg ez a két legfőbb alkotóeleme az elektromos motoroknak, mégis erről tudnak a legkevesebbet a felhasználók. Ez nemcsak abból fakad, hogy a belsőégésű motorokhoz képest ez a legnagyobb különbség, de a gyártók / forgalmazók is előszeretettel adnak meg más és más, olykor típusok összehasonlításra alkalmatlan számokat.
Ebben a cikkben abban segítünk az érdeklődőknek, hogy kiigazodjanak a technika és a számok rendszerében.
Hatótáv
Amíg a hagyományos belsőégésű motorok teljesítménye csak akkor csökken, ha kifogy az üzemanyag (de akkor meg is áll), addig egy lítium ionos akkumulátor 100%-os töltöttség mellett tudja leadni a legnagyobb teljesítményt. Amint elkezd csökkenni a töltöttségi szint, csökken az akkumulátorban lévő feszültség, így végső soron gyengül a motor teljesítménye. Röviden így lehetne összefoglalni.
A gyártók által megadott hatótáv legtöbb esetben annyi köze van a valósághoz, mint régebben az autógyártók által megadott fogyasztási adatoknak (lejtőn hátszéllel lehetett teljesíteni, vagy autópályán 90-nel). A legtöbb esetben a gyártók és a forgalmazók által megadott adatok tekintetében elfelejtik megemlíteni, hogy az akkumulátor 20%-os töltöttségi szint alatt már koránt sem tudja ugyan azt a teljesítményt hozni, mint teljesen feltöltött állapotban.
Ezzel nincs is probléma, hisz a most ismert legmodernebb technika a lítium ion akkumulátorok természetéből fakad ez az ismérv. Ugyanakkor sajnos rendszeresen keresnek fel olyan motortulajdonosok, akik csalódtak a motorjukban hisz az ígért hatótávhoz képest csak annak 80%-ának megfelelő távolságot sikerült megtenniük. Igazából itt nem a motorban csalódtak, hanem nem kaptak kellő tájékoztatást a jármű viselkedéséről és az akkumulátor működését befolyásoló tényezőkről.
Mit tudunk tenni azért, hogy ne érjen hidegzuhanyként az elektromos motorunk hatótávja?
- Válasszunk minőségi akkumulátor cellákkal szerelt elektromos járműveket!
- Válasszunk megfelelő és kifinomult BMS-el (Battery Management System – Akkumulátor felügyeleti rendszer) szerelt akkumulátort!
Vásároljunk biztos forrásból, szakértőktől!
Ne centizzük ki a hatótávot, vegyük tudomásul a technika sajátosságait és tervezzük túl az akkumulátor kapacitását. Az akkumulátorok tárolókapacitása kb. 6-800 teljes töltési-merítési ciklus után 80%-ra csökken. Tehát ha beígérnek neked 50 km hatótávot vásárláskor, az könnyen lehet, hogy 30-35 km tényleges hatótáv megtételére lesz alkalmas pár év elteltével (ha az akkumulátor megfelelően volt tárolva és karban tartva és a cellák is megbízható minőségűek).
Villanymotor teljesítménye, avagy mi hajtja az elektromos járműveket
A villanymotoroknál régóta egységesen használt fontos jellemző a névleges teljesítmény. Ez az a mechanikai teljesítmény, amit a villanymotor a felhasználás szempontjából tartósan le tud adni a tengelyén. Ez az érték egyben meghatározza a jármű végsebességét is a fizika törvényei szerint. Haladáskor le kell győznie a kerekek gördülési ellenállását, a légellenállást és a terepviszonyokból adódó akadályokat (pl. emelkedők, útminőség). Ezekből adódik össze például, hogy egy robogón milyen sebességet érhetünk el az adott teljesítményű motorral.
A másik használat során is kulcsfontosságú tényező a villanymotor, illetve a jármű elektromos rendszerének csúcsteljesítménye. Ez az a teljesítmény, amit gyorsításkor, illetve emelkedőmászáskor le tud adni a rendszer. Nagyon fontos, hogy ez az érték miképpen viszonyul a jármű névleges teljesítményéhez. Egy segédmotoros kerékpár kategóriába tartozó kisebb robogó (L1e) esetében például ez döntheti el azt, hogy a lámpánál előre tudunk e csorogni és rendesen elindulni, vagy végig rettegnünk kell attól hogy letolnak, mert a motorunk nem rendelkezik kellő dinamikával.
EGÜ Motors mint példa a tesztelésre!
Sok gyártó irányából érkeznek csúcsteljesítményre vonatkozó információk is, de az legtöbbször nem derül ki, hogy ezeket keréken mérve kell érteni, vagy villamos teljesítmény formájában. Szerencsére összeismerkedtünk a Sopronban működő EGÜ Motors csapatával, akik több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek robogók tuningja és annak bemérésének terén. Náluk nekünk is lehetőségünk nyílt egy speciális fékpadon bemérni némelyik motorkerékpárunk valódi, leadott teljesítményét. Ezt a vizsgálati módszert a jövőben szeretnénk kiterjeszteni több, nálunk kapható típusra is.