Segédmotoros kerékpárnak minősül az elektromos roller!

A városokban az elmúlt években rohamosan terjedtek el a különbféle elektromos járművek, mert azok kényelmesebbek, mint a tömegközlekedés, és gyorsabban lehet velük közlekedni a zsúfolt belvárosokban, mint autóval. Az e-járművek közül az elektromos roller a top favorit. Habár a legtöbb európai ország már hozott részletes szabályzást használatukkal kapcsolatban, ezzel Magyarország mindaddig adós marad, amíg a KRESZ-t nem módosítják.

Az e-rollerek kategóriabesorolása vitathatatlanul égető kérdés, hisz felmérések alapján a motorkerékpárhoz képest az elektromos roller esetében 44-szer nagyobb a balesetveszély (az autókhoz viszonyítva ez a szorzó 22). Amíg a KRESZ másképp nem rendelkezik, addig a témában a parlament honlapján megjelent, a belügyminiszter által aláírt értelmezés a legfőbb iránymutatás, miszerint az elektromos rollerek segédmotoros kerékpárnak minősülnek.

A legismertebb egyszemélyes elektromos közlekedési eszközök

A legismertebb egyszemélyes elektromos közlekedési eszközök

Ha segédmotoros kerékpárnak minősül az elektromos roller, úgy a KRESZ 54. paragrafusában foglaltak vonatkoznak rá, azaz lakott területen csak kerékpárúton, úttesten, esetleg a járdán egy sorban szabad vele közlekedni vele. Fontos kiemelni, hogy kerékpársávban nem haladhat az elektromos roller, és ha járdán közlekedik, úgy a maximum megengedett sebesség 10 km/h.

Aki szabályosan szeretne közlekedni az elektromos rollerjével, annak többek között ügyelni kell arra, hogy:

  • A jármű rendelkezzen kötelező felelősségbiztosítással.
  • A rolleres rendelkezzen legalább AM (segédmotoros) jogosítvánnyal.
  • A járművel a KRESZ-ben előírtak szerint kell közlekedni, szóval többnyire úttesten, a járdát és a bicikliutat a legtöbb esetben nem használhatja a rollerező. Sőt, ezek a járművek már Budapesten, Tihanyban és Balatonfüreden is ki vannak tiltva a város egyes részeiről.
  • Világítással kell rendelkeznie a rollernek.
  • Európai ECE 22.05 szabvány által előírt bukósisak szükséges a vezetéséhez.
  • Végsebessége a segédmotorosokhoz hasonlóan nem lépheti át a 45 km/h-t.
  • Ittasan nem vezethető az e-roller (akár a jogosítványod is bánhatja).

Kíváncsian várjuk, hogy az idei évre beígért KRESZ módosítás milyen formában engedi majd az elektromos rollerek használatát. A jó hír az, hogy szinte már az összes európai országban vezettek be különböző intézkedéseket az egyszemélyes elektromos közlekedési eszközök használatával kapcsolatban, így ezek alapján sejtésünk lehet a részletszabályokkal kapcsolatban. Az alábbiakban összeszedtük, hogy a kontinensen milyen főbb szabályok vonatkoznak az elektromos rollerekre.

Mely országokban van elektromos rollerekre vonatkozó szabályozás?

Szinte az összes európai országban, de például Angliából ki vannak tiltva az elektromos rollerek.

Milyen sebességkorlátozások vonatkoznak az elektromos rollerekre?

A legtöbb országban 20 vagy 25 km/h-ban van meghatározva a rollerek maximális sebessége, de a korlátozás függ a helyi szabályozásoktól is. Helyi rendeletekkel a városok tovább szigorítják az egyes városrészekre vonatkozó szabályokat, így például Párizsban, Madridban, Barcelonában, de még Budapesten és Tihanyban is vannak olyan területek, ahol az e-rollerek teljesen ki vannak tiltva. Továbbá Párizsban a frekventált területeken 8 km/h a maximálisan megengedett sebesség, míg Belgiumban ugyanez 6 km/h. Tehát a rolleresnek figyelni kell, hogy éppen melyik útszakaszon mennyivel hajthat, ha ott egyáltalán legálisan közlekedhet.

Milyen büntetési tételeket szabnak ki szabálysértések esetén?

Azokban az országokban, ahol létezik szabályozás az egyszemélyes elektromos eszközökre, a bírságok mértéke átszámítva a 20 és 120 ezer forintos sávban mozog. Persze a bírság mértéke függ a szabálysértés súlyosságától és az adott ország szabályozásától. Az ittas vezetést az e-járművek esetében például Németországban ugyanolyan szigorúan veszik, mint az autósoknál (hisz ott az e-roller motoros járműnek minősül). A müncheni sörfesztiválon 2019-ben több száz ittas sofőrt bírságoltak meg, és az esetek több mint 65%-ban a jogosítványukat is bevonták.

Mivel Magyarországon elektromos segédmotoros besorolásba tartozik az e-roller, így szabálysértés esetén a 63/2012. kormányrendelet az irányadó. Ezek alapján a büntetések mértéke jelenleg itthon a 10 és 200 ezer forintos sávban mozog.

Mindenhol lehet elektromos rollert használni?

Nem. Sajnos az elmúlt években bebizonyosodott, hogy az elektromos roller nem tartozik a biztonságos közlekedési eszközök közé, mertfokozott balesetveszélyt jelent nemcsak a rolleresre, de a többi közlekedőre is. A jogalkotók ennek tükrében úgy alakították ki az e-rollerek közlekedési útvonalát, hogy a frekventált helyeken korlátozzák a rollerek sebességét, vagy egyenesen tiltják azok használatát. A korlátozás nemcsak a nagyvárosokra, de egyre inkább a kisebb településekre is jellemző, hisz Tihany vagy Füred belvárosi részén sem lehet e-rollerrel közlekedni.

Előírás a védőfelszerelések használata?

Ez leginkább attól függ, hogy motoros járműnek minősül-e vagy sem. Hazánkban például ECE szabványnak megfelelő bukósisakot szükséges viselni rollerezés közben, mert a jármű segédmotoros motorkerékpár besorolásba esik. Franciaországban például a telefonozás és zenehallgatás is tiltva van menet közben, ennek megszegése esetén a bírság mértéke akár 47 ezer Ft is lehet.

Szükséges biztosítást kötni elektromos rollerre?

A legtöbb országban igen, hisz károkozás esetén a vétkes fél köteles megtéríteni a vétlen fél kárát. Ezt a szabályozást az elsők között vezették be, mivel az e-rollerek megjelenésekor érezhetően megnőtt a közúti balesetek száma. Kölnben például a 2017-es közösségi e-rollerek bevezetését követő 5 hónapban 104 baleset történt, több mint 100 ember sérült meg, közülük 24-en súlyosan. A helyzet talán Párizsban durvult el a leginkább, ahol a forgalomban lévő 20 000 elektromos roller szinte élhetetlenné tette a várost. Magyarországon jelenleg nehéz biztosítást kötni ezekre a járművekre, mert a legtöbb biztosítónak ez a kategória nincs benne a kínálatában.

Büntetik az ittas vezetést?

Igen. A legtöbb országban ezzel kapcsolatban megegyeznek a rendelkezések, és súlyos szabálysértésnek minősül, ha valaki ittasan áll a rollerjére.

Milyen előnyei vannak az elektromos rollernek?

Általában 5 fő előnyt szoktak társítani ehhez a járműtípushoz:

  • A legtöbb esetben gyorsabb haladást biztosít a nagyvárosokban, mint az autó, vagy tömegközlekedés.
  • Mivel a forgalom és a parkolás nem befolyásolja a menetidőt, jobban tervezhető a közlekedésre fordított idő.
  • Olcsóbbak, mint az autók, és fenntartásuk se drága.
  • A jármű kompakt, kis helyen elfér, így akár lakásban is tárolható.
  • Nincs közvetlen károsanyag kibocsájtása.

Miért veszélyes, milyen hátrányai vannak az e-rollernek?

Alapvető probléma, hogy a roller szerkezete nem a nagy tempójú közlekedésre lett kitalálva. A veszélyt 4 fő tényező adja:

  1. a kicsi kerékméret,
  2. a 90 fokos kormányszög instabillá teszi a kormányzást,
  3. az álló testtartás miatt könnyű az egyensúlyunkat elveszteni,
  4. a hangtalan közlekedés miatt mások nem érzékelik a járművet.

Mi úgy gondoljuk, hogy az egyszemélyes elektromos közlekedési eszközök, mint például az e-roller, megfelelő szabályozás mellett hasznos eszközei lehetnek a városi közlekedésnek. Ugyanakkor látni kell, hogy ezeket a járműveket nem az autósok, hanem a gyalogosok használják leginkább, így nem jelent megoldást a városokban kialakult torlódások kezelésére. Egyúttal az elektromos rásegítésű kerékpárokéhoz hasonlóan szabályozni szükséges az e-rollerek teljesítményét, hisz ma már olyan rollerek is kaphatóak, amelyek végsebessége eléri a 60-80 km/h-t.

Kik használják az elektromos rollereket?

Több felmérés is készült azzal kapcsolatban, hogy az e-roller használók köre kikből tevődik össze. A legtöbb esetben nem az autósok, hanem a kerékpárosok, a gyalogosok vagy a tömegközlekedést rendszeresen használók azok, akik elektromos rollerre váltanak. A rolleres társadalom csupán ¼-ét teszik ki az autósok.

Összegezve mi úgy gondoljuk, hogy nem az elektromos roller fogja megreformálni a mikromobilitást, sőt, az eddigi tapasztalatok alapján ez a járműtípus veszélyes alternatívája a többi közlekedési formának.

Gyertek próbáljátok ki ti is a minőségi elektromos motorok világát, és osszátok meg velünk véleményeteket!

Zöld Mobilitás Kft.

A Zöld Mobilitás Kft. 2020-ban alakult azzal a céllal, hogy megfizethető alternatívát kínáljon az elektromos közlekedés területén.

Elérhetőség

Hétfő-Péntek: 8-16
1037, Budapest Kunigunda útja 60
+36 30 3762646
(+36 30 erobogo)
info@elektromosrobogo.hu