Az elektromos robogók töltése
Az elektromos motorozás iránt érdeklődő emberek esetén a második leggyakrabban feltett kérdés a „Mennyi idő feltölteni?”. Vagyis mindenkit foglalkoztat az elektromos robogók töltése és ennek lehetőségei. Sokszor nehéz pontos választ adni, hiszen ez több tényezőtől is függ. Például attól, hogy az akkumulátor mennyire van lemerítve. A gyártók általában a teljes 0-100%-ig töltöttségi szint közötti időigényt szokták megadni alapadatnak. A gyakorlatban erre többnyire rövidebb idő szükséges, hiszen sok esetben azért marad valamennyi az akkumulátorcsomagban, amikor megérkezünk a töltési helyre.
Tartalomjegyzék
Az elektromos robogók töltésének sebessége
Az elektromos robogók töltésének sebességét a legtöbb motornál a töltő teljesítménye és az akkupakk kapacitásának viszonya határozza meg.
Töltés hálózatról
A legtöbb elektromos robogó töltése a háztartási dugalj áramkörök terhelhetőségi keretein belül alakul, tehát alatta marad az egy dugaszolóaljzatból felvehető teljesítményhatárnak. A legkisebb robogók töltői általában 500-700 Watt teljesítmény igényűek, a nagyobb társaik pedig 1-2 kW teljesítménnyel terhelik a helyi hálózatot. A töltési idő jó közelítéssel becsülhető az ismert akkumulátor kapacitás és a töltő teljesítmény hányadosaként. Pl. egy Surron Light Bee elektromos terepmotor 1920Wh-s akkuját, a gyári 600W-os töltővel nulláról 100%-ra feltölteni kb. 3 óra. Vagyis a matek: 1920Wh/600W = 3,2h.
A töltő
Míg a kisebb motorok töltői általában egy különálló tápegység formájában kívülről csatlakoztatható, addig a nagyobb társaiknál sok esetben be vannak építve a járműbe. A külső csatlakoztathatóságú töltők a töltési tempó tekintetében két szempontból vannak hátrányban a komolyabb kategóriában megtalálható egységekkel szemben. Az egyik a viszonylag kicsi méretük (és ezzel teljesítményük), ami egyértelműen az alacsonyabb gyártási költség következménye. A másik a csatlakozójuk áramterhelhetősége. A motorhoz csatlakozó végükön az elektromos csatlakozásnak a teljes töltés alatt megbízhatóan kell bírnia a töltőáramot. A beépített töltőknél ez a korlátozás kevésbé áll fenn, mert nem kell hozzáférhető helyre, könnyen bontható csatlakozási pontot kialakítani.
A töltés korlátai
A korszerű lítium akkumulátorokat technikailag szinte kivétel és kompromisszum nélkül fel lehet tölteni 2-3 óra alatt, még teljesen lemerült állapotból is. Az elektromos robogók töltése szempontjából a korlátok a fent említett okokból következnek, de emellett megemlíthetjük még a töltők fizikai méretét és súlyát is. Az utóbbi két tényező egyáltalán nem elhanyagolható egy súly- és méret kritikusabb felhasználásban.
Elektromos robogók töltése közterületen
Lehet-e tölteni az elektromos robogókat és motorkerékpárokat a közterületeken található, villanyautókhoz kialakított töltőoszlopok segítségével?
Használhatom-e a töltőoszlopokat?
A válasz az, hogy közvetlenül nem lehetséges az elektromos robogók töltése töltőoszlopokról. A legtöbb gyártó ugyanis nem az autóknál megszokott szabványt használja a töltők tápellátásához, hanem a már említett háztartásokból ismert dugvillákat. A kettő között nincs szabványban rögzített átjárhatóság. Egyes felső kategóriás gyártók rendelkeznek Type 1 vagy Type 2 szabványú töltési megoldással, de ezekhez rendszerint komolyabb töltési teljesítmény is társul, amit az otthoni háztartási áramkörök amúgy sem bírnának.
Példaként említhetjük a Zero Motorcycles Charge Tank technológiáját, ahol egy 6,6 kW teljesítményű gyorstöltőt (is) cipelünk magunkkal a fedélzeten. Ez például 1 fázisról működik és 32 amper kell hozzá. A motoros futár munkákhoz használható modellek egy részénél csereakkumulátorokkal megoldhatóvá válik a szinte szünet nélküli, folyamatos használat is. Míg az egyik garnitúrával az utakat járják, addig a másik töltődik.
Elektromos robogók töltése a gyakorlatban
Sokszor felmerül a kérdés, hogy megéri-e elektromos robogót, illetve motorkerékpárt vásárolni? Szeretnénk bemutatni gyakorlati példákon keresztül egy lehetséges esetet, konkrét életszerű felhasználásban.
Példánk a Silence 01 robogó
A példa során a nálunk kapható Silence S01 típusú robogót és annak fogyasztását vesszük alapul egy napi agglomerációs ingázási felhasználás során. Ezt hasonló kategóriájú benzinessel hasonlítjuk össze, ilyen pl. a Yamaha Xmax125, vagy Honda Forza 125. A robogók rendszámosak, A1 kategóriába tartoznak, bár az elektromos motor menetdinamikája meghaladja a legtöbb 125 köbcentiméter lökettérfogatú korszerű modell képességeit. A használat során a jármű a lakóhelytől a munkahelyig egy irányban 53 km-t tett meg, ez alatt 47%-nyi akkukapacitást használt el. Ez napi szinten 106 km távolságot jelent vegyes használatban, nagyjából fele országúton, a másik fele pedig városon belül. Használat során dinamikusan közlekedéssel, Sport módban haladva mértünk fogyasztást, hogy minél életszerűbb képet alkothassunk a valós felhasználásról.
A vegyes használat során országúton 80-85 km/h sebességgel, városban pedig a közlekedés dinamikáját tartva, lámpánál elsőként elindulva haladt a jármű. A tesztre ősszel, már hűvösebb időben, 75 kg-os vezetővel került sor.
A vizsgálat során mért adataink alapján a robogó 4,4 kWh villamos energiát fogyasztott a konnektorból 100 km-es távra vonatkoztatva. Ebben benne vannak a töltő és a töltési folyamat hatásfokából adódó apróbb veszteségek is. Ezen kívül tartalmazza a Silence elektromos robogók különleges szolgáltatásának, az akkumulátor fűtésnek a többlet fogyasztását is. Mivel szeptember végén már hűvösebbek az éjszakák, ezért az akkupakknak fűtenie kellett magát a garázsban, hogy tartani tudja a saját ideális 25 °C-os hőmérsékletét. Ezt az állapotot a teljes éjszakai töltés során fenntartotta, így az említett körülményeket együttvéve ez egy nagyon jó eredménynek mondható.
Összegezve elmondható, hogy fontos felhasználónként átgondolni, hogy a szándék szerinti felhasználásra ésszerű döntés-e egy elektromos robogó vásárlása, hogyan oldható meg az elektromos robogók töltése? Sejthető, hogy a már tapasztalható üzemanyag, illetve energia árak változások egyre nagyobb teret adnak ennek a közlekedési alternatívának. Ehhez hozzáadódik még a felhasználói élmény, ami a villanymotorok rendkívül kellemes fordulatszám-nyomaték karakterisztikájából és a csendesebb, egyszerűbb, gondtalanabb használatból adódnak.