Ha minőségi elektromos robogó, akkor ZNEN! – az elektromos robogók innovatív fejlesztője
Az ElektroBiker 2019-ben azzal a céllal indult, hogy megfizethető minőségi elektromos motorokkal szolgálja ki a nagyközönséget. Fontosnak tartottuk, hogy a szakértelmünkre alapozva olyan gyártókkal dolgozzunk együtt, akik:
- megfelelő szakmai múlttal és tapasztalattal rendelkeznek,
- magas minőségben gyártanak, és
- megfelelő támogatási rendszerrel működnek.
Na, ezekkel a kitételekkel nagyon gyorsan sikerült minimalizálni a potenciális gyártók körét. Ugyanakkor a kitartó munka meghozta eredményét, és a tavalyi évben sikerült elindítani a ZNEN márkával az együttműködésünket.
ZNEN? A legtöbb olvasó ilyenkor összeráncolja a szemöldökét, és gyanakodva azt gondolja: na jó, megint egy kínai gyártó, aki próbál többet mutatni, mint ami. És itt van a hiba, mert nem erről van szó. Ez a kínai már rég nem az a kínai.
Milyen egy jó elektromos robogó?
A benzinesekhez képest az elektromos motorok igazán egyszerű szerkezetnek számítanak, ami két okból is jó hír:
- A vásárló egy kis odafigyeléssel gyorsan össze tudja hasonlítani a különböző modelleket.
- Az egyszerűségből fakadóan a meghibásodás esélye is kisebb, így megspórolhatjuk a szervizeléssel kapcsolatos költségeket és a kieső időt.
A jó elektromos motor három legfontosabb összetevője az akkumulátor, az elektromos hajtás és a kettőt összekötő vezérlő.
Ebben a kategóriában az elektromos hajtás tekintetében nem szoktak nagy meglepetéseket okozni a gyártók, mivel kivétel nélkül a hátsó kerékbe integrált, legtöbbször 3 fázisú, kefe nélküli villanymotort (outrunner HUB motorokat) használnak. Tapasztalataink szerint a 2 kW névleges teljesítményű robogók már megfelelő alternatívái lehetnek a benzines változatoknak, persze ehhez szükség van ahhoz, hogy a motor energiaszükségletét ellátó akkumulátor és a vezérlő is megfelelő minőségű legyen.
Az akkumulátor az a részegysége a motornak, ami a legtöbb odafigyelést igényli, hisz az elérhető motorok árkülönbsége legtöbb eseten ebből fakad. A legfontosabb, hogy az ólom-savas (zselés) akkumulátorokat messziről kerüljük el! Igaz, az ezekkel felszerelt elektromos motorok árcédulája nagyon kecsegtető, de ez a technológia már rég elavult, és a használhatósága is erősen kérdéses. Nem véletlen, hogy az autóiparban egyik gyártó sem alkalmazza. Ha akkumulátorról van szó, akkor jelenleg a 18650-es lítium-ion akkucellákból felépülő akkupakk számít a legjobb választásnak. Ilyen akkucellákat használ a legtöbb neves autógyártó, például a TESLA is. A 18650-es szabvány a méretéről kapta a nevét: a henger alakú cella 18 mm átmérőjű és 65 mm hosszú. Ez a méret azért nagyon előnyös, mert így egyszerűen variálható az elrendezése.
A lítiumos akksikkal kapcsolatban két fő adatot szoktak megadni. Az egyik az akkumulátor feszültsége (Volt; V), a másik a kapacitás (Amperóra; Ah). Az akkumulátor feszültségét a sorba kötött cellák száma adja meg. Általában a gyártók 3.6 Volt névleges cellafeszültséggel számolnak. Egy hagyományos 18650-es cella 2-3 Ah kapacitással rendelkezik, így például ha az akkumulátorra az van írva, hogy 20 Ah, az azt jelenti, hogy 10 db 2.0 Ah-s 18650-es cella van párhuzamosra kötve. Az Ah és a V szorzata adja a harmadik fő adatot, a Wh-t (Wattórát).
Ha a Wh akkukapacitást változatlannak vesszük, akkor ez egy magasabb rendszerfeszültség (pl. 72V) esetén azt jelenti, hogy az akkucsomag kisebb Ah kapacitású lehet változatlan tárolókapacitás mellet.
Az akkucellákon kívül az akkumulátorok másik fontos eleme a BMS (Battery Management System) rendszer. Ez figyeli többek között az egyes akkucellákat, hogy azok ne legyenek túltöltve, túlmerítve, és cellafeszültségeik ki legyenek egyenlítve. Egy jó BMS rendszer segítségével szakértő csapatunk szinte bármit ki tud olvasni a szerkezetből.
A vezérlő köti össze a motort és az akkumulátort, és szabályozza a motor áramellátottságát. A modern elektromos robogóktól alapvetően elvárható, hogy Field Oriented Control (FOC) szabályozó rendszerrel legyenek felszerelve. A FOC algoritmus felel azért, hogy a motor ne rángasson, szépen tegye a dolgát és mindig maximális nyomatékot produkáljon az adott terhelőáram mellett. A jó elektromos motorok nemcsak a megfelelő erősségű erőforrásból és akkumulátorból állnak, de olyan vezérlőt használnak, aminek köszönhetően a jármű kezelése könnyűvé és finommá válik.
Elektromos motor vásárlása esetén mindenképpen kellő odafigyeléssel járjunk el a hajtás, az akkumulátor és a vezérlő tekintetében, mert a motor használhatósága ezektől függ a leginkább!
Miért nem ElektroBiker néven áruljuk a ZNEN-t?
A nyugati importőrök – tartva a vásárlók előítéletétől – rendre átnevezik a Kínából érkező motorokat valamilyen tetszetősebb, európaisabban csengő névre. Nagyon sok esetben ez történik a ZNEN gyárából érkező modellekkel is. Hollandia egyik legnagyobb robogókereskedő hálózata (13 bolttal rendelkeznek Hollandia szerte), a La Souris is saját néven árulja a ZNEN modelljeit. Nem kell azonban ilyen messzire menni, mert a veszprémi Royal-Kert Kft. például CITIWELL névre keresztelte a kínai gyártó járműveit. De fogadjunk, azt se tudják sokan, hogy a BLINKEE nemzetközi motormegosztó szolgáltatás szintén a ZNEN márka elektromos robogóit használja Európa szerte, többek között Budapesten is.
A mi fejünkben is felmerült az ötlet, hogy a robogókat esetleg ElektroBiker néven forgalmazzuk, de ezt hamar elvetettük. És hogy miért? Az alábbiakban elmagyarázzuk.
A ZNEN márka és az elektromos motorok
Nagyon szép történeteket lehet olvasni a világhálón, többek között a márka hivatalos oldalán, hogy 1988-ban Mr. Chen Huaneng hogyan indította el vállalkozását és milyen áldozatos kemény munkával jutott el a cég oda, ahol most tart. Mi azonban inkább a jelenre koncentrálnánk, mert az sokkal érdekesebb.
A cég 2010-ban kezdett el mocorogni az elektromos motorok világában, és 2016-ban alapította meg a Moden Electric Vehicle Technology nevű leányvállalatát, ami kifejezetten az elektromos motorok fejlesztésével foglalkozik.
A ZNEN 2017-ben lépett igazán nagyot, amikor otthagyta régi gyárterületét, és átköltözött a 230 000 négyzetméteres, saját tulajdonú ipari parkjába. Viszonyításképpen: a Győri Audi szerszámgyára 50 000 négyzetméteren terül el (700 dolgozó), míg a Q3 gyártása 80 000 négyzetméteren folyik.
Innentől kezdve indult meg a cég meredek ívű emelkedése. Folyamatosan jelentek meg újabb modellek, és hódítottak meg egyre nagyobb piacokat. A fejlődést jól jelzi, hogy 2018 októberében a ZNEN 100 %-os tulajdonába került a MOTO MORINI nagymúltú olasz motorcég. Ez volt az első alkalom, hogy egy kínai motorgyártó megvásárolt egy nemzetközileg (el)ismert márkát. Ezt követően gatyába rázták a MORINIT, és 2019-ben már 4 új modellel jelentek meg a Milánói motorkiállításon (Eicma Exhibition in Milan).
Hol tart most a ZNEN?
A cég több mint 1 millió motort gyárt éves szinten, termékeiket a világ minden pontjára exportálják. Összehasonlításképpen ismét a győri Audit hozzuk példának, ahol 2018-ban összesen 100 000 autó készült el. Mivel az európai és az amerikai vásárlók is a ZNEN célközönségéhez tartoznak, ezért a cég gyártástechnológiája és szinte az összes modellje megfelel a két célpiacon előírt követelményeknek. Összesen 68 motor rendelkezik EEC tanúsítvánnyal (európai) és 52 motor US DOT és EPA (észak-amerikai) tanúsítvánnyal.
A ZNEN nagy hangsúlyt fektet a kutatásfejlesztésre. Ennek köszönhetően jelenleg 20 saját fejlesztésű modellel és 12 európai szabadalmi tanúsítvánnyal rendelkeznek.
Tehát mégis miért ZNEN?
Úgy gondoljuk, a fent leírtak alapján a cég kiérdemelte, hogy saját nevén forgalmazzuk modelljeit. A vevőknek is szívesen megmutatjuk, elmagyarázzuk, hogy a ZNEN egy jó márka, ami felveszi a versenyt bármelyik európai vetélytársával.
Nem szeretnénk más márkanév mögé bújtatni a ZNEN-t, mert úgy véljük, hogy ez egy nagyszerű cég, amely nagyszerű motorokat gyárt.